Ve své umělecké práci jsem narazila v podstatě na čtyři okruhy témat, týkajících se pohybu, která spolu souvisí a vlastně se hodně překrývají. Ve skutečnosti ale prostředí, ve kterém žijeme je obvykle rozděluje samostatnými termíny. Tak, jako se východní medicína zabývá tělem jako celek, tak pro mne jsou tyto čtyři pojmy součástí jednoho těla, jednoho procesu, jednoho propojení tělo-mysl-duch. Tato témata jsou vlákna proplétající se mýmy workshopy i mou uměleckou činností.
Pohyb jako komunikace
Práce s tělem jako komunikačním prostředkem se může zdát jako „vyšší dívčí“, ale je to právě to, co nás zajímá – jak naše tělo mluví navenek, jak komunikujeme, aniž bychom se slovně vyjádřili anebo vyplňovali nějaký jevový obsah. Každý krok dopředu nebo dozadu je krokem k „někomu/něčemu“. Každý pohyb rukou je gestem vůči „někomu/něčemu.“ Pohyb je komunikací „zevnitř ven“.
Pohyb jako hra
Zapojení se do hry je způsob, jakým uvedeme tělo do pohybu a zaměstnáme mysl. Mnoho tanečních principů i různých terapeutických pohybových technik používá hru pro zaměstnání mysli, tzv. monkey mind (opičí mysl). Mysl, která přeskakuje jako opička z jednoho tématu, jedné analýzy na druhou, z jedné budoucí situace na druhou a nedá nám pohnout se z místa. Hra, která není soutěživá, kde si každý hraje podle svých možností a vyhrává každý, kdo se zapojí. Pochopit jednoduchou hru, její pravidla – zaměstnat „opičku“ a hned do akce, zbytek se doladí, je nejrychlejším prostředkem vedoucím k uvolnění a radosti. Hra se dá zapojit i do každodenních činností, nakonec jsme to my, kdo vytváří pravidla. 😊
Pohyb jako tanec
Tanec pro mne spojuje umění a pohyb. Umění ve formě tance je přímo vázáno na schopnost jedince napojit se na jednotlivé části těla, vézt je ke kooperaci, koordinaci a kvalitě. Naučit se je ovládat, přesně a konkrétně vyjadřovat. Patří sem i přijmout tělo za své a vidět ve své nedokonalosti své přednosti. Vnímám jako důležité se opakováním tohoto přístupu k tělu vzdalovat od jeho estetického vnímání a navracet se k historicky původnímu sebe-vyjadřování a rozšiřování běžné škály pohybu. Použití různých tanečních pohybových analýz k rozboru pohybu těla a práce s jednotlivými kvalitami přináší nevšední vhledy do běžného každodenního pohybu a napomáhá zefektivnění a zkvalitnění pohybů a umožňuje tělu vnímat pohyb jako nekonečný tréning a nezatěžuje jeho jednotlivé části.
Tanec jako terapie
Při tanci či vědomě vedeném pohybu se mohou podvědomě uvolnit tělesné bloky, které pocházejí z ranějších událostí a vést k znovuprožití (či znovuprožívání), či tělesným asociacím. Díky tomu, že tanec sice patří ke komunikačním prostředkům, ale neverbálním, kde se pohyb stává prostředkem k vyjádření, je možné se do procesu ponořit a pomocí taneční improvizace a nevědomých volných pohybových asociací se jemně nechat provézt a opět vynořit. Proto je třeba oboustranně přistupovat k tanci s vědomím, že přináší život do míst, kde doposud vládlo ticho.